Demariopiskelijat 55. liittokokous

22.11.2022

Sihteeröimässäni valiokunnassa käsiteltiin tavoiteohjelmaa. Tavoiteohjelman linjaukset olivat lopulta erittäin hyviä ja päätöksentekoprosessi oli mielestäni onnistunutta. Kaikki valiokunnan jäsenet keskustelivat ja osallistuivat työskentelyyn. Valiokunta teki tarkennuksia esimerkiksi koulutuksen maksuttomuuden laajentamiseen, sekä eheytyshoitoihin. Teimme meille tulleen esityksen pohjalta myös kirjauksen koulukiusaamisesta. Esityksen mukaan koulukiusaaminen tuli yleisesti huomioida päätöksenteko prosessissa. Tavoiteohjelman kirjausten perusteella tehtiin myös julkilausuma. Koulukiusaaminen aiheena on itselleni erittäin tärkeä vaikka en ole siitä kovinkaan paljoa puhunut. Valiokunnassa kerroin omista kokemuksistani. Minua on kiusattu yläasteelta siihen asti, kun lopetin lukion. Lukio keskeytyksen takana oli vaikea kiusaaminen ja sen seurauksena erittäin paha olo, uupumus ja jatkuva ahdistus.

Oma kokemukseni koulukiusaamisesta on se, ettei puuttumaan kyetä oikein jos lainkaan. Jouduin kiusaamisen seurauksena tehtyjen toimenpiteiden uhriksi. Olin yläasteen lopussa paljon koulusta pois. En halunnut mennä kouluun, en uskaltanut mennä ruokalaan tai välitunneille. Minulle tuli syytöksiä, sekä hankaluuksia koulun henkilökunnan toimesta, kun poissaoloja kertyi liikaa. Kotonakaan ei aina ymmärretty, että maha kipu on tekosyy jäädä kotiin - ei laiskuudesta vaan pelosta. Julkilausumassa korostetaan sitä, että kiusaaminen ei tapahdu vain vertaisten toimesta, myös opettajat ja henkilökunta voivat kiusata tai olla kyvyttömiä tilanteen edessä. Tärkeintä on se, ettei koulukiusaamiseen puuttuminen aiheuta kiusatulle lisää taakkaa. Psykososiaalinen tuki on välttämätöntä. Kiusatun aseman aiheuttaman syyllisyyden ja huonommuudentunteen lievittäminen on paranemisen kannalta hirvittävän isossa asemassa. Paha olo voi ilmentyä monella tavalla, lapsia ja nuoria on kyettävä tukemaan enemmän ja lempeästi. Aikuisen kiukku ja syyttävä katse ei auta, kiusaamisen vastaisessa työssä ei olla mielestäni onnistuttu.

Vuoden 2022 julkilausuma

Konkreettisia tekoja kouluväkivallan ehkäisemiseksi!

Demariopiskelijat vaatii konkreettisia toimenpiteitä kouluväkivallan kitkemiseksi. Vaadimme tunnetaitojen opetuksen lisäämistä peruskoululaisille, sekä kunta- tai koulukohtaisia koulukiusaamisen vastaisia ohjelmia kaikille koulutusasteille. Kuntien ja koulujen on sitouduttava pitkäjänteisesti kiusaamisen vastaisiin ohjelmiin. Kouluväkivaltaa eli tutummin koulukiusaamista ei esiinny pelkästään peruskouluissa vaan myös toisella asteella ja korkeakouluissa. Siksi siihen tulee puuttua konkreettisilla toimilla.

Kouluväkivaltaa esiintyy monissa eri muodoissa, joista osa on helpommin tunnistettavissa, kun osa taas saattaa jäädä näkymättömäksi. Kaikkiin koulukiusaamistapauksiin on puututtava jo varhaisessa vaiheessa riittävin resurssein. Myös viranomaisilla on oltava tarvittavat valmiudet puuttua kiusaamistapauksiin täysi-ikäisyyden saavuttamisenkin jälkeen. Kiusaamisen olemassaolo ei aina lopu päättötodistukseen vaan se voi jatkua myös työelämässä. Kiusaamista eivät harjoita pelkästään vertaiset vaan myös auktoriteettiasemassa olevat henkilöt saattavat syyllistyä erityisesti henkisen väkivallan tekoihin.

Kouluväkivalta lisää nuorten ja opiskelijoiden mielenterveysongelmia, mikä johtaa hyvinvoinnin heikentymiseen, jolloin syrjäytymisriski voi kasvaa. Monella ilman apua ja tukea jäävällä nuorella on taustalla kokemuksia kiusaamisesta. Jokainen voi tulla kiusatuksi, mutta jokaisella on oikeus olla oma itsensä ja jokaisen on tunnettava ympäristönsä turvalliseksi. Kiusaaminen on laaja yhteiskunnallinen ongelma ja siihen tulee puuttua lainsäädännöllisin muutoksin. Koulukiusaamisen vastainen työ on nostettava tulevissa eduskuntavaaleissa keskeiseksi teemaksi.